Mount Everest, de training – reisvoorbereiding

Mount Everest, de training

Dat gesleep met je backpack door de onvermoeibare hitte. Backpackers zullen dit zeker wel herkennen en deels hoort het er ook gewoon een beetje bij. Afgelopen reis zat ik er af en toe helemaal doorheen. Toch dacht ik dit moet anders. Meer en een betere conditie was voor mij een antwoord, daarnaast probeer ik me steeds meer te beperken in wat ik mee neem.

Met het oog op mijn avontuurlijke hiking trek naar het Everest Base camp. Moest ik er wel aan geloven. Al is een goede conditie niet perse een vereiste, zal het een zware, hele zware tocht worden. Een beetje training zal mij hopelijk nét even wat verder brengen dan alleen op doorzettingsvermogen.

Hoogte ziekte

Ik heb het al een aantal keer genoemd. Hoogteziekte of altittute sickness is iets waar veel wandelaars mee te maken krijgen. Door de hoogte heeft je lichaam minder zuurstof. Je zult daardoor sneller buiten adem zijn en moeilijk de berg op komen. Het is niet voor niets dat de expedities naar de top vrijwel alleen mogelijk zijn met extra Co2.

Het niet serieus nemen van de (eerste) symptomen kunnen flinke gevolgen hebben en uiteindelijk leiden tot de dood. In dit geval is voorkomen zeker beter dan genezen. Het drinken van voldoende water(meer dan gebruikelijk), kan al verschil maken. Ook tips als lager slapen dan je die dag bent geklommen en op tijd terug als het mis gaat.  Diamox, zijn pillen tegen hoogte ziekte die je kunt nemen vanaf Namche. Maar ook die hebben weer bijwerkingen, zoals extra veel plassen.

De training

Bij een training naar EBC hoef je dus niet een afgetraind sportlichaam te hebben (mag natuurlijk wel), maar vooral cardio is wat zorgt voor een grotere longinhoud, waardoor je minder snel buiten adem raakt. Maar ook hier geldt eigenlijk meer dat je gewend raakt aan het lopen.

Afgelopen winter was ik al begonnen. Het is je nu moeilijk voor te stellen dat we toch best een strenge winter hebben gehad. Zelfs door de sneeuw ging ik naar buiten. De gure wind over mijn gezicht. Dit zal ik hoog in het Everest gebied ook meemaken. Die gedachten gaf mij kracht. Dit wil ik, dit kan ik. Ik probeer elke dag een half uurtje tot een uurtje te lopen. Dit ging in het begin echt goed. Maar zoals met alle voornemens zakt het af en toe wat in.

Juist in de zomer had ik het druk of weinig zin en sloeg ik geregeld een dag (of twee, drie) over. Daarin tegen hebben we echt een heerlijke zomer gehad. Mij zal je niet snel horen klagen. Ik was vaak te vinden in ons zomerhuisje aan het water. Waar ik in plaats van elke dag wandelen, elke dag ging zwemmen. Elke dag weer een baantje meer. Conditie en kracht opbouwen.

Nu het water weer net te koud is, sla ik het zwemmen over en zal ik weer vaker naar buiten moeten om te wandelen. Ik hoop dat er nog genoeg tijd is om een langere wandeltocht door Nederland te doen, met backpack. Helaas zijn hier geen bergen dus zal ik het er maar op aan moeten laten komen.

Naast lopen en zwemmen is een andere slimmer manier fietsen. Zolang ik nog steeds geen auto heb, gebruik ik vrijwel altijd mijn fiets. Al is het naar het stadje of om boodschappen te doen, die kleine stukjes zijn ook zeker nuttig.

Ik hoop met deze kleine aanpassingen, door meer te bewegen de top te behalen. Blijf jij me volgen?

follow us:
Facebooktwittergoogle_pluspinterestrssinstagram

Geef een reactie